
The British Press and Opposition to 
Lord Salisbury’s Ultimatum of January 1890

ROBERT HOWES

“Memorandum given to Senhor Barros Gomes, at his request, January 11, 9 p.m.
Her Majesty’s Government cannot accept as satisfactory or sufficient the 
assurances given by the Portuguese Government as they interpret them. Her 
Majesty’s Acting Consul at Mozambique has telegraphed, on the authority of 
Major Serpa Pinto himself, that the expedition was still occupying the Shiré; and 
that Katunga, besides other places in the territory of the Makololos, were to be 
fortified and would receive garrisons. What Her Majesty’s Government require, 
and must insist upon, is the following: —
 Telegraphic instruction to be sent to the Governor of Mozambique at once that 
all and any Portuguese military forces which are actually on the Shiré, or in the 
territory of the Makololos, or in the Mashona territory, are to be withdrawn.
 The Government consider that without this the assurances given by the 
Portuguese Government are altogether illusory.
 Mr. Petre is compelled by his instructions to leave Lisbon at once, with the 
members of his Legation, unless a satisfactory answer to the foregoing intimation 
is received by him in the course of this evening, and Her Majesty’s ship 
“Enchantress” is now at Vigo waiting for his orders.

January 11, 1890.”
— Text of the ultimatum of 11 January 1890 as given to the Portuguese foreign 
minister, Barros Gomes, by the British Minister in Lisbon, George Petre.1

Portuguese commentators on the crisis in Anglo-Portuguese relations 
provoked by Lord Salisbury’s Ultimatum of 11 January 1890 have tended 
to emphasize the enormous power on the British side. Basílio Telles, 
writing in 1905, used the phrase ‘forte e opulenta Inglaterra’ and in 1971 
Joel Serrão referred to ‘a poderosa Inglaterra’.2 In strictly military terms, 

 1 Source: ‘Correspondence Respecting the Action of Portugal in Mashonaland and in the 
Districts of the Shiré and Lake Nyassa’, Parliamentary Papers, 1890 [c.5904], li, p. 278.
 2 Basílio, Teles, Do Ultimatum ao 31 de Janeiro: Esboço de História Política, 2nd edn (Lisbon: 
Portugália Editora, 1968), p. 7; Joel Serrão, ‘Ultimatum’, in Dicionário de História de Portugal, ed. 
by Joel Serrão (Lisbon: Iniciativas Editoriais, 1971), iv, pp. 219–24 (p. 222). For background on 
the Ultimatum and Anglo-Portuguese rivalry in Africa, see Eric Axelson, Portugal and the Scramble 
for Africa, 1875–1891 (Johannesburg: Witwatersrand University Press, 1967); David Birmingham, 
Portugal and Africa (Basingstoke: Macmillan, 1999), pp. 110–21; Robert Blake, A History of 
Rhodesia (London: Eyre Methuen, 1977); António Enes, O Ultimatum visto por António Enes, com 
um Estudo Biográfico por F. A. Oliveira Martins (Lisbon: Parceria A. M. Pereira, 1946); Bismarck, 
Europe, and Africa: The Berlin Africa Conference 1884–1885 and the Onset of Partition, ed. by Stig 
Förster, Wolfgang J. Mommsen and Ronald Robinson, ([Oxford]: German Historical Institute 
London / Oxford University Press, 1988); Ângela Guimarães, Uma Corrente do Colonialismo 
Português: A Sociedade de Geografia de Lisboa, 1875–1895 (Lisbon: Livros Horizonte, 1984); R. J. 
Hammond, Portugal and Africa, 1815–1910: A Study in Uneconomic Imperialism (Stanford: Stanford 
University Press, 1966); A. J. Hanna, The Story of the Rhodesias and Nyasaland, 2nd edn (London: 

2 - Howes.indd   153 10/6/07   16:54:10



robert howes154

this is undoubtedly correct. In the months leading up to the Ultimatum, 
the Royal Navy had over 70 armoured and 185 unarmoured ships. In 
contrast, the Portuguese Navy had one armoured ship, the Vasco da Gama, 
launched in 1876, plus 21 corvettes and gunboats.3 While Salisbury’s 
orders to the Admiralty were for ships from the Cape and Zanzibar 
squadrons to prepare to occupy the island of Mozambique, reports of 
the movement of armoured warships and rumours that the Channel 
Fleet was on its way to Lisbon increased the pressure on the Portuguese 
government to yield.4

This overwhelming military superiority, however, belied a much 
weaker political position on Lord Salisbury’s part. British politics at the 
time were dominated by the question of Irish Home Rule. The Liberal 
Party had split over Gladstone’s proposals to give political autonomy 
to Ireland and, following the General Election of June 1886, Salisbury 
had come to power at the head of a minority Conservative government 
which was kept in power by the Liberal Unionists. One of the latter, G. 
J. Goschen, had become Chancellor of the Exchequer following the 
attempted coup by Lord Randolph Churchill and controlled the finances 
of the government. Although this turned out to be the beginning of a 
twenty-year period of Conservative ascendancy, Salisbury’s position was 
by no means secure and indeed he went on to lose the following General 
Election in 1892. In January 1890, the Irish Nationalists, led by Charles 
Parnell, still commanded considerable influence in Parliament, since 
the Pigott letters published by the Times had been exposed as forgeries 
and details of the O’Shea divorce case, which was soon to ruin Parnell 
and split the Nationalists, were only just coming to light. British politics 
were thus polarized. On one side, there was a pro-Home Rule alliance of 
Liberals and Irish Nationalists headed by the Leader of the Opposition, 
Gladstone. While the Irish Nationalists were mainly Catholics, the Liberal 

Faber and Faber, 1965), pp. 96–117; Peter Henshaw, ‘The “Key to South Africa” in the 1890s: 
Delagoa Bay and the Origins of the South African War’, Journal of Southern African Studies, 24 
(1998), 527–43; H. V. Livermore, ‘Lord Salisbury’s Ultimatum’, British Historical Society of Portugal 
Annual Report and Review, 24 (1997), 147–71; H. V. Livermore, ‘The Anglo-Portuguese Crisis of 
1890: Another Look at the Ultimatum’, Studia, 56–57 (2000), 23–59; Malyn Newitt, Portugal in 
Africa: The Last Hundred Years (London: C. Hurst, 1981); Charles E. Nowell, The Rose-Colored Map: 
Portugal’s Attempt to Build an African Empire from the Atlantic to the Indian Ocean (Lisbon: Junta de 
Investigações Científicas do Ultramar, 1982); Ronald Robinson, John Gallagher and Alice Denny, 
Africa and the Victorians: The Official Mind of Imperialism, 2nd edn (Basingstoke: Macmillan, 1981), 
pp. 210–53; D. M. Schreuder, The Scramble for Southern Africa, 1877–1895: The Politics of Partition 
Reappraised (Cambridge: Cambridge University Press, 1980); The Zambesian Past: Studies in Central 
African History, ed. by Eric Stokes and Richard Brown (Manchester: Manchester University Press, 
1966); Nuno Severiano Teixeira, O Ultimatum Inglês: Política Externa e Política Interna no Portugal 
de 1890 (Lisbon: Alfa, 1990); Pilar Vazquez Cuesta, A Espanha ante o Ultimatum (Lisbon: Livros 
Horizonte, 1975).
 3 The Naval Annual 1888–89, ed. by T. A. Brassey (Portsmouth, [1888–89]), pp. 246–69, 
328–30.
 4 Axelson, pp. 221, 224, 229–30.

2 - Howes.indd   154 10/6/07   16:54:11



the british press and lord salisbury’s ultimatum 155

Party drew much of its strength from Nonconformists or Dissenters, 
such as the Presbyterians, who were Protestants opposed to the official 
Anglican Church or Church of England and were particularly strong in 
Scotland, Wales and some parts of Northern England. On the other side, 
the Conservative Government, in which Salisbury was both Prime Minister 
and Foreign Secretary, was committed to maintaining the Union between 
Britain and Ireland with the support of the Liberal Unionists.5

Salisbury had worked as a journalist in his youth but as Foreign Secretary 
he generally preferred to conduct his diplomacy in secret.6 In the case of 
the dispute with Portugal over East Africa, however, he seems to have almost 
courted publicity. It was the publication in the official London Gazette and 
then in the Times of his dispatch of 21 November 1889, protesting against 
the creation of the new Portuguese district of Zumbo on the Zambezi, 
which alerted the British public to the impending crisis.7 Within a week 
of the Ultimatum, Salisbury published some of the correspondence in 
the London Gazette and more was included in a Blue Book published 
on 12 February 1890 to coincide with the opening of Parliament.8

During the crisis, Parliament was in recess and Salisbury was ill with 
influenza at Hatfield and made no speeches, so the press was the most 
important vehicle for making political comment and assessing the impact 
on public opinion.9 The main British interests at stake were clear to 
contemporary commentators and were well rehearsed in the press. These 
interests were both religious and economic. The Protestant missions, 
both Anglican and Scottish Presbyterian, established around Lake 
Nyasa (now in Malawi) since 1875, were regarded as the heirs of David 
Livingstone, particularly in Scotland, and had a long history of conflict 

 5 D. G. Boyce, The Irish Question and British Politics, 1868–1996, 2nd edn (Basingstoke: 
Macmillan, 1996), p. 34; Peter Davis, ‘The Liberal Unionist Party and the Irish Policy of Lord 
Salisbury’s Government’, Historical Journal, 18 (1975), 85–104; D. A. Hamer, Liberal Politics in the 
Age of Gladstone and Rosebery: A Study in Leadership and Policy (Oxford: Clarendon Press, 1972); 
Alan O’Day, The English Face of Irish Nationalism: Parnellite Involvement in British Politics, 1880–86 
(Dublin: Gill and Macmillan, 1977); Andrew Roberts, Salisbury: Victorian Titan (London: 
Weidenfeld & Nicolson, 1999); David Steele, Lord Salisbury: A Political Biography (London: UCL 
Press, 1999).
 6 Roberts, pp. 508–15.
 7 London Gazette, 26 Nov. 1889, pp. 6499–6500; Times, 27 Nov. 1889, p. 7.
 8 London Gazette, 17 Jan. 1890, pp. 273–88: the correspondence covered the period 16 
November 1889 to 13 January 1890: excerpts were reprinted in the Times, 18 Jan. 1890, p. 6; 
‘Correspondence Respecting the Action of Portugal in Mashonaland and in the Districts of the 
Shiré and Lake Nyassa’, PP 1890 [c.5904] li: the correspondence covered the period 22 June 
1887 to 28 January 1890: excerpts were reprinted in the Times, 13 Feb. 1890, p. 4.
 9 For the Victorian press, see: Newspaper History, from the Seventeenth Century to the Present Day, 
ed. by George Boyce, James Curran and Pauline Wingate (London: Constable, 1978); Lucy 
Brown, Victorian News and Newspapers (Oxford: Clarendon Press, 1985); Alan J. Lee, The Origins 
of the Popular Press in England, 1855–1914 (London: Croom Helm, 1976); Papers for the Millions: 
The New Journalism in Britain, 1850s to 1914, ed. by Joel H. Wiener (New York: Greenwood Press, 
1988).

2 - Howes.indd   155 10/6/07   16:54:11



robert howes156

with the Portuguese on the coast.10 Further south in Mashonaland 
(now Zimbabwe), the newly chartered British South Africa Company 
was anxious to make good its claims based on the somewhat dubious 
Moffat Treaty and the Rudd Concession, which had been made with the 
Matabele (Ndebele) king, Lobengula, in 1888.11 The company’s most 
energetic backer, Cecil Rhodes, was providing finance for the journey of 
Consul Harry H. Johnston into the interior, which led to the clash with 
the Serpa Pinto expedition, the chief catalyst of the crisis.12 In addition, 
a wide spectrum of public opinion, ranging from liberals to extreme 
imperialists, demanded the upholding of British prestige.

The crisis was a major news story for around three months from the 
end of November 1889 to the middle of February 1890.13 Reports of the 
armed clashes between the British and Portuguese and their supporters 
along the Shiré river were vague and confused because messages had to 
be carried to Mozambique or Zanzibar before they could be telegraphed 
to Europe. Two such telegrams from missionary sources were published 
in the London press on 14 December and 6 January, the second ending 
with the inflammatory words ‘War is imminent’, fuelling the newspaper 
debate already in progress on the diplomatic dispute.14 Different 
viewpoints were put forward in the press through articles, letters and 
interviews by spokesmen for the interested parties. On the British side, 
the correspondents to the Times included William Ewing and James 
Stevenson of the Glasgow-based African Lakes Company, Horace Waller 
and John Kirk, who had both worked with Livingstone as missionaries 
and explorers, and F. C. Selous, a big game hunter who at the time was 
working for the British South Africa Company. Though given much less 
space, the Portuguese position was also set out in the pages of the Times, 
which printed the despatch of the Minister of Foreign Affairs, Barros 
Gomes, of 29 November 1889, representing the fullest official statement 
of Portugal’s case, and a lengthy letter from the Consul in Newcastle-

 10 H. Alan C. Cairns, Prelude to Imperialism: British Reactions to Central African Society, 1840–1890 
(London: Routledge & Kegan Paul, 1965), pp. 126–32; James W. Jack, Daybreak in Livingstonia: 
The Story of the Livingstonia Mission, British Central Africa (Edinburgh: Oliphant, Anderson & 
Ferrier, 1901); Roland Oliver, The Missionary Factor in East Africa, 2nd edn (London: Longmans, 
1965).
 11 John S. Galbraith, Crown and Charter: The Early Years of the British South Africa Company 
(Berkeley: University of California Press, 1974); Arthur Keppel-Jones, Rhodes and Rhodesia: The 
White Conquest of Zimbabwe, 1884–1902 (Pietermaritzburg: University of Natal Press, 1983); 
Robert I. Rotberg, The Founder: Cecil Rhodes and the Pursuit of Power (New York: Oxford University 
Press, 1988).
 12 Harry H. Johnston, The Story of my Life (London: Chatto & Windus, 1923); Roland Oliver, Sir 
Harry Johnston & the Scramble for Africa (London: Chatto & Windus, 1957).
 13 The opinions of the newspapers mentioned in this article were set out in editorials and 
comment published between these dates. I have given citations for quotations and references to 
specific editorials and articles referred to in the text.
 14 Times, 14 Dec. 1889, p. 9; 6 Jan. 1890, p. 8.

2 - Howes.indd   156 10/6/07   16:54:11



the british press and lord salisbury’s ultimatum 157

upon-Tyne, Jaime Batalha Reis. The Daily News published an interview 
with Barros Gomes and individual British friends of Portugal wrote to the 
press with letters of defence, such as the plea for understanding from a 
Briton who signed himself ‘Torres Vedras’, which was published in the 
Manchester Guardian.15

The impact of the Ultimatum crisis on the press and public opinion 
in both Portugal and Britain has been discussed by Amadeu Carvalho 
Homem and Maria Teresa Pinto Coelho.16 Teresa Coelho’s works 
summarize well the arguments put forward in defence of the Ultimatum 
and convey the chauvinistic tone of much of the British press. Undoubtedly, 
these represent the predominant reaction in Britain to the crisis. Her 
conclusion, however, that ‘The press merely supported official policy’ 
overlooks a significant minority in Britain who actively opposed the 
Ultimatum as well as the misgivings of those who reluctantly accepted it as 
a fait accompli.17 The reaction of British public opinion, as represented 
in the press, was more nuanced than at first appears, foreshadowing many 
of the arguments raised during the Boer War ten years later.

Editorial comment on the Ultimatum fell into three main camps, largely 
reflecting political allegiances. On one side were the daily newspapers 
which supported the government, such as the Times, Standard, Daily 
Telegraph, Morning Post and the pro-Liberal Unionist Daily Chronicle. These 
generally applauded both Salisbury’s position and his tone, urging him to 
defend what they saw as British rights with varying degrees of belligerence. 
The Times, which had cause to be grateful to Salisbury for his support 
over the Pigott forgeries and was a strong supporter of Rhodes’s British 
South Africa Company, took a particularly hard line, thundering against 
Portugal in its editorials. When the diplomatic correspondence was 
published, the Times concluded ‘Never was an ultimatum more thoroughly 
provoked’.18 The Standard, Daily Chronicle and the Daily Telegraph were also 
hostile, with the latter referring to the Portuguese case as ‘this impudent 
claim’.19 The Morning Post, although supporting government policy, 

 15 Times, 27 Dec. 1889, p. 9; 22 Jan. 1890, p. 8; 20 Dec. 1889, p. 12; 7 Jan. 1890, p. 7; 6 Jan. 
1890, p. 8; 7 Jan. 1890, p. 7; Times, 9 Dec. 1889, p. 6; 2 Jan. 1890, p. 4; Daily News, 24 Dec. 1889, 
p. 5; Manchester Guardian, 14 Jan 1890, p. 12.
 16 Amadeu Carvalho Homem, ‘O “Ultimatum” Inglês de 1890 e a Opinião Pública’, Revista 
de História das Ideias, 14 (1992), 281–96; Maria Teresa Pinto Coelho, ‘ “Pérfida Albion” and 
“Little Portugal”: The Role of the Press in British and Portuguese National Perceptions of the 
1890 Ultimatum’, Portuguese Studies, 6 (1990), 173–90; Maria Teresa Pinto Coelho, ‘British and 
Portuguese Attitudes towards the British Ultimatum of 1890’, British Historical Society of Portugal 
Annual Report and Review, 21 (1994), 12–28; Maria Teresa Pinto Coelho, Apocalipse e Regeneração: 
O Ultimatum e a Mitologia da Pátria na Literatura Finissecular (Lisbon: Edições Cosmos, 1996), pp. 
61–75.
 17 Coelho, ‘Perida Albion’, p. 189.
 18 Roberts, pp. 453; Times, 22 Oct. 1889, p. 9; 1 Nov. 1889, p. 9; 18 Jan. 1890, p. 9.
 19 Daily Telegraph, 28 Nov. 1889, p. 7.

2 - Howes.indd   157 10/6/07   16:54:12



robert howes158

adopted a more restrained tone towards Portugal, ‘the old ally and friend 
of this country’.20

The well-informed London evening paper Pall Mall Gazette was firmly 
behind the Government, as both its editor, W. T. Stead, the man credited 
with creating the New Journalism and at this time an ally of Rhodes, and 
his assistant, E. T. Cook, were pro-imperialist.21 The PMG welcomed the 
Ultimatum under the headline ‘A clear field for Messrs. Rhodes and 
Johnston’.22 The evening St James Gazette, the Spectator and England and 
Primrose Chronicle, both weeklies, and the Sunday Times all supported 
Salisbury’s position. The Sunday Times even urged sending a fleet up the 
Tagus, but more commentators saw the crisis as an opportunity to get 
hold of Delagoa Bay (Maputo), whose award to Portugal in 1875 by the 
French President MacMahon still rankled.23

The second group was formed of the pro-Gladstone Liberal papers, 
notably the Daily News and Manchester Guardian. After some initial 
hesitation, during which they warned of the dangers of war, they also 
backed Salisbury’s stance, although they were critical of his harsh 
methods. The Daily News summed up its opinion when it concluded that 
‘a strong case was spoilt by the undue and too peremptory harshness 
with which submission was extracted from a weak Power already on the 
point of yielding to more rational weapons’.24 The London evening 
Echo and two Sunday papers, the Observer and Lloyd’s Weekly News, 
adopted similar views, supporting the Government but urging a measure 
of restraint.

The lead of the London press was followed by the provincial papers. 
In Bristol, for example, the Bristol Mercury argued for a hard line against 
Portugal whilst the Bristol Times and Mirror took a more moderate pro-
government stance and the Western Daily Press, though supporting the 
British position, urged great care in how it was presented. In Scotland, 
home to many of the Protestant missionaries in Nyasaland, both the pro-
Unionist Scotsman and the liberal Glasgow Herald supported Salisbury’s 
demands and welcomed the Ultimatum.

This apparent unanimity was not total, however. Surveying the state of 
British public opinion immediately after the Ultimatum, the Times noted 
that the Opposition had not joined in the foreign attacks on British policy 
‘if we except the very dregs of an unpatriotic faction, without credit or 

 20 Morning Post, 23 Dec. 1889, p. 4.
 21 Later, they were on opposite sides in the Boer War debate, after Stead turned against Rhodes: 
Joseph O. Baylen, ‘W. T. Stead and the Boer War: The Irony of Idealism’, Canadian Historical 
Review, 40 (1959), 304–14; Rotberg, pp. 281–82; J. Saxon Mills, Sir Edward Cook K.B.E.: A 
Biography (London: Constable, 1921).
 22 Pall Mall Gazette, 13 Jan. 1890, p. 1.
 23 Sunday Times, 22 Dec. 1889, p. 4; 29 Dec. 1889, p. 4.
 24 Daily News, 18 Jan. 1890, p. 4.

2 - Howes.indd   158 10/6/07   16:54:12



the british press and lord salisbury’s ultimatum 159

influence among the people’.25 This ‘unpatriotic faction’ formed the 
third strand of public opinion and comprised mainly British Radicals 
and Irish Nationalists, who were violently opposed to the Ultimatum. 
A correspondent writing to the Scotsman singled out the Star and United 
Ireland as the main representatives of this viewpoint but a number of like-
minded papers followed their lead.26 The Radicals, who in Parliament 
formed one wing of the Liberal Party, had a long tradition of dissent in 
foreign policy and were generally hostile to imperialist expansion and the 
concomitant jingoism of the press.27 The Irish Nationalists saw parallels 
with the situation in Ireland, which had been subjected to the policy of 
Coercion under Salisbury’s nephew, A. J. Balfour.

The most vehement opposition to the Ultimatum came from the Star, 
a new campaigning London evening paper which had been founded in 
1888. Its innovatory style and halfpenny price attracted a lower-middle 
and working class readership and it rapidly achieved wide popularity, 
claiming a circulation of 279,000 by the summer of 1889. Its editor, T. P. 
O’Connor, MP for the Liverpool Scotland constituency, was prominent 
both as a Radical and a supporter of Home Rule for Ireland, while the 
assistant editor and chief leader-writer, H. W. Massingham, was later 
to become one of the most prominent critics of the Boer War.28 The 
Star was initially hostile to the Portuguese but as the press campaign to 
seize Delagoa Bay gathered pace, it changed its mind and became the 
most bitter opponent of government policy. In impassioned language 
it denounced the interests which supported action against Portugal, 
particularly newspapers such as the Times and the Pall Mall Gazette, and 
the missionaries, whom it blamed for causing the trouble, referring 
scathingly in its columns to ‘Presbyterian busybodies’, ‘soup-ticket 
mission-station negroes’, ‘Jingo missionaries’ and ‘the colossal greed, 
the cantankerous stubbornness of the Glasgow Lakes Company and its 
missionary supporters’. A ‘well-informed correspondent’ pointed out 
that seizing Delagoa Bay would ‘shatter the immemorial friendship and 
alliance between ourselves and Portugal’ and listed the British economic 
and strategic interests which were at risk.

 25 Times, 15 Jan. 1890, p. 9.
 26 Scotsman, 13 Jan. 1890, p. 7.
 27 John M. MacKenzie, Propaganda and Empire: The Manipulation of British Public Opinion, 
1880–1960 (Manchester: Manchester University Press, 1984); Imperialism and Popular Culture, 
ed. by John M. MacKenzie (Manchester: Manchester University Press, 1986); S. Maccoby, English 
Radicalism, 1853–1886 (London: George Allen & Unwin, 1938), pp. 343–63, 405–08; Bernard 
Porter, Critics of Empire: British Radical Attitudes to Colonialism in Africa, 1895–1914 (London: 
Macmillan, 1968); A. J. P. Taylor, The Trouble Makers: Dissent over Foreign Policy, 1792–1939 
(London: Hamish Hamilton, 1957).
 28 L. W. Brady, T. P. O’Connor and the Liverpool Irish (London: Royal Historical Society, 1983), 
pp. 103–17; Alfred F. Havighurst, Radical Journalist: H. W. Massingham, 1860–1924 (London: 
Cambridge University Press, 1974), pp. 18–40; John Goodbody, ‘The Star: Its Role in the Rise of 
the New Journalism’, in Wiener, pp. 143–63.

2 - Howes.indd   159 10/6/07   16:54:12



robert howes160

On 7 January, in an editorial headed ‘On the eve of a crime’, the 
Star argued that ‘So far as there are any European “rights” in the land 
for which a pack of rival traders are squabbling, and dignifying their 
quarrels with talk about national honor, they are those of discovery and 
exploration, and they belong to Portugal’. The Star bitterly denounced 
the Ultimatum and its newspaper supporters under the headline ‘Brazen, 
Brutal, and Cynical’: ‘If Portugal had been a nest of Chinese pirates, given 
to torturing prisoners, instead of an historic European ally, she could not 
be treated with more summary dispatch and with more arbitrary brutality’. 
It continued its attack in two further editorials, complaining that ‘Every 
bad quality of Jingoism — its real want of manliness, its vulgar pretence 
of manliness in the presence of a weaker foe, its exaggerated patriotism, 
its indifference to all moral considerations, its egotism, its incapacity to 
see two sides of a question — is represented in the present attitude of 
England towards Portugal’. Reviewing the events of the Ultimatum a 
week later, the Star summed up its disgust, concluding: ‘The old Romans 
had a noble maxim for foreign policy — Parcere dejectis et debellare superbos. 
“To spare the fallen and beat down the arrogant”. We have reversed the 
maxim. We beat down the fallen and we spare the proud. Noble Minister! 
Exalted policy!’29 The Star’s high moral stance was unpopular in other 
sections of the press. The England and Primrose Chronicle commented ‘The 
Star [...] writes as if it were a paid Portuguese agent in this country’.30

Other radical newspapers followed the same line as the Star. Reynold’s 
Newspaper, a popular Sunday paper with a large circulation among the 
working class, denounced Salisbury’s action under the headline ‘Bullying 
the Portuguese’. It opened with a reference to his ‘insolent and imperious 
ultimatum’ and attacked him for usurping the functions of a weaker 
power. ‘The supremacy of might has once more been blatantly asserted in 
the face of a wondering and indignant Europe, and the British character 
for fair play foully traduced by the Prime Minister.’ The editorial reviewed 
other recent diplomatic disputes where Salisbury was conciliatory towards 
strong powers and then, referring to ‘the violent methods adopted’, 
‘the heinousness of the crime’ and ‘the cowardice and criminality of 
the action’, it attacked Salisbury for rejecting arbitration. The editorial 
then went on to condemn the frequently made accusation that Portugal 
favoured the slave trade as ‘a scandalous libel on an ancient ally’ and 
lamented ‘the humiliating position this country has been reduced to by 
the bullying tactics of the Premier’. Reynold’s Newspaper concluded that 

 29 Star, front page editorials on 16, 17, 23, 24, 27, 30 Dec. 1889, 3, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 
16, 18 Jan. 1890, 3 Feb. 1890, all p. 1. The quotations are from 7, 14, 16 and 18 Jan. 1890, 
all p. 1.
 30 England and Primrose Chronicle, 11 Jan. 1890, p. 4.

2 - Howes.indd   160 10/6/07   16:54:12



the british press and lord salisbury’s ultimatum 161

‘Lord Salisbury has blundered, and blundered wilfully. His indecent 
display of England’s power to terrorize a weaker nation has dragged the 
name of Englishman through the gutter’.31

The Northern Echo, a radical paper published in Darlington, was equally 
hostile, arguing consistently for arbitration. After the Ultimatum, it noted 
how Lord Salisbury was truculent towards weak powers like Portugal 
but subservient towards strong powers such as Germany. It accused him 
of ‘high-handed inflictions on others’ and using ‘the highwayman’s 
argument’ and concluded ‘For our part we regard this coercing of a 
friendly though feeble Power as a stain on England’s reputation abroad 
[...] If foreign Ministers were to conduct controversies with each other 
in the dictatorial tone adopted towards Portugal by Lord Salisbury, we 
should have perpetual war’.32

The other main opposition to British policy came from the Irish 
nationalist press in Dublin. In an editorial on 9 January, the daily 
Freeman’s Journal gave an account of the ‘squabble’ and, referring to a 
notorious indiscretion of Salisbury, noted that the ‘natives were never 
consulted about the matter — Lord Salisbury’s contempt for black men, 
Hottentots, and Irishmen has been manifested before now’. Meanwhile, 
the Portuguese were proceeding to make good their claims to the region 
and thereby ‘came into collision with a land-grabbing British expedition’. 
The crisis appeared to be getting serious until the Times reported that 
German engineers were sinking submarine mines in the Tagus for the 
reception of any British fleet which might be sent to level its guns at 
Lisbon. The Freeman’s Journal thought it was ‘quite another matter to 
risk a difference with the greatest military Power in Europe’ and ‘the 
honest broker at Berlin’ would have something to say about it. ‘These 
German engineers have made peace’ and the Jingo papers in London 
would moderate their war cries. After the Ultimatum it commented that 
Lord Salisbury had acted upon ‘the principle that the spoil belongs to 
the stronger of two claimants’ and that he ‘has successfully applied to 
international policy the ethics of the highwayman’.33

The weekly United Ireland was even more scathing, noting that Lord 
Salisbury seemed ‘likely to land the British nation, not into a little war, 
but into a pretty big one’. It applauded the report that German engineers 
were engaged in the ‘sensible task’ of laying down torpedoes in the Tagus 
to welcome the British fleet. Referring to the general suspicion that 
Bismarck was using Portugal as a pawn, it wondered what the outcome 

 31 Reynold’s Newspaper, 19 Jan. 1890, p. 1.
 32 Northern Echo, 7, 9, 15, 27 Jan. 1890, all p. 2; the citations are from the editorial of 15 Jan. 
1890, p. 2.
 33 Freeman’s Journal, 9 Jan 1890, p. 4; 14 Jan. 1890, p. 4.

2 - Howes.indd   161 10/6/07   16:54:13



robert howes162

would be if the regiment of German guards, of which Queen Victoria 
was Colonel, ‘were to be found charging against her Majesty’s own troops 
in South Africa, or mayhap, South Kensington’. After the Ultimatum, 
under the ironic headline ‘A glorious victory’, it accused Salisbury of a 
piece of ‘big bullying’ but went on: ‘There is no more equity in the case 
on the part of Great Britain than there is on the part of Portugal. Both 
Powers are engaged in filibustering enterprises on a grand scale in South 
Africa’.34 The more moderate Dublin paper The Nation also dismissed the 
affair as a case of bullying.

Outright opposition to the Ultimatum did not extend far beyond the 
Radicals and Nationalists. On the Left, Justice, the weekly paper of the Social 
Democratic Federation, a Marxist organization led by H. M. Hyndman, 
opined a fortnight after the Ultimatum, under the headline ‘The Rival 
Filibusters’: ‘We don’t pretend to have the slightest sympathy with Portugal. 
Major Serpa Pinto is an unscrupulous filibuster of the most brutal type.’ It 
thought that as state policy and international law went, England was in 
the right and Portugal in the wrong, and criticized the Liberal papers for 
defending Portugal because it was a small, weak power.35 In contrast to the 
Dublin papers, the main English Catholic journals such as The Tablet and 
the Weekly Register supported Salisbury’s action.

The preferred alternative for those who opposed government policy 
was arbitration. This was advocated by the International Arbitration and 
Peace Association, through its journal Concord, and the International 
Arbitration League in its monthly Arbitrator. The Arbitrator’s position was 
very weak, however, as it openly stated that the British Government was 
in the right, which led to criticism from its continental readers.36 The 
Radical Northern Echo consistently called for arbitration and the Liberal 
Daily News and Manchester Guardian initially favoured this solution in 
some form but neither pursued it once the dispute became critical. 
The call for arbitration was taken up by the maverick Radical MP Henry 
Labouchere in his sensationalist weekly Truth, which had a reputation 
for critical comment. Labouchere was one of the few commentators who 
was prepared to see beyond the Eurocentric debate, stating that ‘The 
disputed territory in reality belongs neither to us nor to the Portuguese, 
but to the native inhabitants’, and argued for arbitration both in Truth 
and in Parliament, but to no effect.37 The supporters of arbitration sent a 
letter to Salisbury before the Ultimatum and held a meeting in London a 

 34 United Ireland, 11 Jan. 1890, p. 1; 18 Jan. 1890, p. 1.
 35 Justice, 25 Jan. 1890, p. 1.
 36 Concord, 18 Jan. 1890, pp. 2–3; 17 Feb. 1890, pp. 17–18; Arbitrator, Dec. 1889, pp. 2–3; 
Jan.–Feb. 1890, pp. 1, 3; March 1890, pp. 13–14, 16–22; April 1890, p. 25.
 37 Truth, 2 Jan. 1890, p. 12; 16 Jan. 1890, p. 106; 23 Jan. 1890, p. 158; 30 Jan. 1890, p. 209; the 
quotation is from 2 Jan. 1890, p. 12.

2 - Howes.indd   162 10/6/07   16:54:13



the british press and lord salisbury’s ultimatum 163

month afterwards but both the government and its supporters in the press 
remained adamantly opposed to the idea.38

Even the conservative press was initially taken aback by the strength of 
the popular response in Portugal and showed some sympathy. As the street 
demonstrations and boycott of British goods continued, however, this 
soon turned to contempt and by early February, the Speaker complained 
that they were ‘rapidly destroying the feelings of sympathy that were at 
first apparent among some sections of the English Liberal party’.39 Press 
comment in each country was reported in the other, leading to mutual 
recrimination and what the Times correspondent later referred to as a 
‘newspaper war’ between the British and Portuguese press, which lasted 
into February.40

The Ultimatum occurred suddenly and Parliament was in recess at the 
time, so there was little opportunity for opponents to mobilize public 
opinion. Gladstone waited for over a week before making any comment 
and then, in a speech at Chester on 22 January 1890, dismissed the 
matter in four sentences, refusing to ‘condemn or even to question’ the 
proceedings of Lord Salisbury.41 Meanwhile, the Government moved to 
make political capital out of the crisis. Even before the actual Ultimatum 
was delivered, the conservative press had begun to sense an opportunity. 
On 23 December 1889, the Daily Telegraph wrote:

It is, perhaps, fortunate that the missionaries who have done so much good in 
the Nyassa and Shiré districts are Scotchmen and Presbyterians. The facts of the 
case, therefore, are well known and thoroughly felt in that part of Great Britain 
which is most opposed to Lord Salisbury’s Administration, and which on other 
occasions is inspired by party prejudice to attribute to Toryism an excessive 
eagerness for extended empire. Thus the Prime Minister will find at his back, if 
he has to adopt a policy of reprisals, a body of the staunchest Gladstonians in the 
United Kingdom. [...] A Tory Prime Minister and Churchman resenting insults 
and outrages directed against Presbyterian missions cannot be denounced from 
all the Dissenting pulpits in the land.42

The Spectator came to the same conclusion, noting that ‘Lord Salisbury 
has, in fact, a free hand’.43

After the Ultimatum, the Liberal Unionist Chancellor of the Exchequer, 
George Goschen, rammed home the message in a speech on 22 January, 
quoting from the ‘Gladstonian’ United Ireland’s suggestion that the 
British fleet might be attacked with German torpedoes in the Tagus and 
continuing, to cheers: ‘I commend it to Scotch Radicals and friends of the 

 38 Daily News, 30 Dec. 1889, p. 6; 13 Feb. 1890, p. 6; Times, 14 Feb. 1890, p. 13.
 39 Speaker, 8 Feb. 1890, p. 134.
 40 Times, 28 Feb. 1890, p. 5.
 41 Times, 23 Jan. 1890, p. 10.
 42 Daily Telegraph, 23 Dec. 1889, p. 4.
 43 Spectator, 11 Jan. 1890, p. 41.

2 - Howes.indd   163 10/6/07   16:54:13



robert howes164

Irish. I commend it to those who, while Home Rulers as regards Ireland, 
are associated with those missionary enterprises in the centre of Africa.’44 
The electoral dividend was demonstrated in early February at a by-election 
in Partick near Glasgow, where a pro-government Liberal Unionist was 
trying to hold the seat against a Gladstonian Liberal backed by prominent 
missionary supporters. The Gladstonian candidate invited T. P. O’Connor, 
the editor of the Star, to appear on his platform. O’Connor was heckled 
with cries of ‘Portugal!’ and was obliged to repudiate the attacks on 
missionaries in the Star’s editorials. Against expectations, the Liberal 
Unionist managed to retain the seat, a result which the Times attributed 
to ‘the resentment of the Scottish electors at the unpatriotic rancour with 
which some of Mr Gladstone’s Irish and English allies have reviled Lord 
Salisbury for his firmness in dealing with the Portuguese difficulty’.45

Ever since the Ultimatum, writers have criticized Salisbury for his harsh 
attitude towards Portugal. Even a sympathetic recent biographer refers 
to the episode as ‘Bullying Portugal’.46 Possible causes suggested have 
included the effects of influenza, a wish to humiliate the Portuguese or a 
desire to resolve the crisis before Parliament met in February.47 These may 
well have been contributory factors and Salisbury certainly had no love for 
Portugal, referring to her in private as ‘a most tiresome little Power’.48 
However, as both Foreign Secretary and Prime Minister at the head of 
a minority government which was due to face general elections within 
a couple of years, he was acutely aware of the domestic repercussions 
of foreign relations. Although strategic and geopolitical concerns were 
clearly uppermost in what was essentially a diplomatic crisis, the publicity 
which Salisbury encouraged suggests he was also keeping an eye open for 
political advantage at home.49

Whether the diplomatic dispute worked out quite as Salisbury planned 
is more debatable. In May 1889, he had met a delegation of prominent 
Scottish religious leaders who presented an 11,000-strong petition 
protesting against the proposed treaty negotiated by Harry H. Johnston in 
Lisbon, which would have placed the Nyasaland missions under Portuguese 
jurisdiction. He appears to have encouraged this movement to strengthen 

 44 Times, 23 Jan. 1890, p. 7.
 45 Glasgow Herald, 3 Feb. 1890, pp. 8, 12; Pall Mall Gazette, 7 Feb. 1890, p. 6; Times, 12 Feb. 1890, 
p. 9.
 46 Roberts, pp. 518–23.
 47 Hammond, p. 129.
 48 Salisbury to Lord Harrowby, quoted in Roberts, p. 520.
 49 This publicity was sometimes tendentious: the officially published correspondence does not 
contain documents relating to Johnston’s unofficial negotiations in Lisbon in April 1889 and, 
as the PMG pointed out, Salisbury glossed over this episode in the Parliamentary debate on the 
Ultimatum crisis: 341 H.L./H.C. Deb. 3s. 11 Feb. 1890, cols. 34–35; Pall Mall Gazette, 12 Feb. 
1890, p. 2.

2 - Howes.indd   164 10/6/07   16:54:13



the british press and lord salisbury’s ultimatum 165

his negotiating position by showing the Portuguese that he also had to 
take account of public opinion.50 At that time, he had assured the church 
leaders categorically that the ‘suggestion that the Portuguese authorities 
will lay violent hands upon any of your mission stations seems to me an 
entirely groundless and impossible hypothesis. I should as soon expect 
to be told that there was a danger that Portugal would go into Table Bay 
and annex Cape Town. There is no danger of any such thing.’51 Both the 
Times and the Scotsman reminded Salisbury of these words when the reports 
from Africa seemed to suggest that Serpa Pinto’s expedition was doing 
precisely that.52 The anger of the conservative press and the brusqueness 
of the Ultimatum may partly be explained by the political embarrassment 
caused by this upset. In the event, however, the outcome of the crisis not 
only bolstered support for Salisbury in Scotland but drove a temporary 
wedge between his opponents on the main political issue of the day.

British public opinion as represented in the press was by no means 
unanimous in its reaction to the Ultimatum. Although the political 
repercussions were far more serious and long-lasting in Portugal, 
there were also consequences in Britain. Critics of the Ultimatum were 
motivated more by opposition to British government policy than by any 
love or understanding of Portugal. The Ultimatum foreshadowed the 
Fashoda crisis with France in 1898 and the bitter divisions surrounding 
the Boer War of 1899–1902, where British Radicals and Irish Nationalists 
again opposed imperialist expansion at the expense of a white people and 
the accompanying jingoism of the press. This time, however, the Liberal 
press was divided and the Manchester Guardian in particular, under its 
editor, C. P. Scott, sided with the opponents of the war.53 In the case of 
the Ultimatum crisis, its short duration, the prestige of the missionaries 
in religious and humanitarian opinion, and the fact that the Portuguese 
were engaged in a similar imperialist enterprise effectively ruled out the 
possibility of mobilizing any popular support for Portugal in Britain. 

 50 W. P. Livingstone, A Prince of Missionaries: The Rev. Alexander Hetherwick of Blantyre, Central Africa 
(London: James Clarke, [1931?]), pp. 51–52.
 51 Times, 18 May 1889, p. 9; Glasgow Herald, 18 May 1889, p. 10.
 52 Times, 17 Dec. 1889, p. 9; 28 Dec. 1889, p. 7; Scotsman, 4 Jan. 1890, p. 6.
 53 For press comment on the Fashoda crisis and the Boer War, see M. Hugodot, ‘L’opinion 
publique anglaise et l’affaire de Fachoda’, Revue d’histoire des colonies, 44 (1957), 113–37; Arthur 
Davey, The British Pro-Boers, 1877–1902 (Cape Town: Tafelberg, 1978), pp. 162–66; John S. 
Galbraith, ‘The Pamphlet Campaign on the Boer War’, Journal of Modern History, 24 (1952), 111–
26; The Boer War: Direction, Experience and Image, ed. by John Gooch (London: Frank Cass, 2000); 
Deian Hopkin, ‘Socialism and Imperialism: The ILP Press and the Boer War’, in Impacts and 
Influences: Essays on Media Power in the Twentieth Century, ed. by James Curran, Anthony Smith and 
Pauline Wingate (London: Methuen, 1987), pp. 9–26; The Pro-Boers: The Anatomy of an Antiwar 
Movement, ed. by Stephen Koss (Chicago: University of Chicago Press, 1973), pp. xxx–xxxii; The 
South African War Reappraised, ed. by Donal Lowry (Manchester: Manchester University Press, 
2000).

2 - Howes.indd   165 10/6/07   16:54:14



robert howes166

Nevertheless, while most commentators supported the Government’s 
policy, there was widespread criticism in Britain of the brutal manner in 
which it was carried out.

This article is a revised version of a paper originally given at the conference on O Porto 
de Fim do Século, 1880–1910, organized by the Ateneu Comercial do Porto in 1991. I am 
extremely grateful to Professors Harold Livermore, Malyn Newitt and Saul Dubow for 
advice on the earlier drafts of the text.

King’s College, London

2 - Howes.indd   166 10/6/07   16:54:14


