Roger Casement: The Black Diaries - With a Study of his Background, Sexuality, and Irish Political Life 

A book of record including the never-before-published 1911 diary

by Jeffrey Dudgeon

Belfast Press 2002
REVIEW DETAILS

Roger Casement: The Black Diaries - With a Study of his Background, Sexuality, and Irish Political Life (679pp.) was launched by Professor Paul Bew (now Lord Bew of Donegore) of Queen’s University Belfast on 21 November 2002 at the Linen Hall Library in Belfast. 

Full-page previews and photo-led extracts appeared in the Belfast Telegraph (18 November 2002) and Ireland on Sunday (17 November), with a news story in the Observer (Irish edition) the previous week. The author gave interviews on BBC Radio Ulster’s Talkback, and Sunday Sequence, and RTE Radio 1’s Tonight with Vincent Browne in an hour-long discussion of the Casement controversy. RTE TV’s The View chose it as book of the week and broadcast a three-person panel review (including a authenticity sceptic, Margaret O’Callaghan of QUB) after a filmed reading by the author in the National Museum pictured beside Casement’s Irish Brigade uniforms. 

It was reviewed in the Daily Telegraph, on 28 December 2002, by the former Irish Taoiseach, or Prime Minister, John Bruton; on 5 January 2003 in the Sunday Telegraph by Christopher Andrew, the MI5 historian (both reviews are on the Telegraph website or accessible through www.nuzhound.com) and in the Irish Independent on 11 January 2003; favourably in the Belfast Telegraph by John Hunter, a barrister journalist, with Ballycastle connections on 4 January 2003; and also by Brendan O'Connell in the January 2003 issue of Dublin's Gay Community News. 

The Irish Times review on 19 January 2003 was by Senator David Norris. Brendan Clifford discussed the book (and the author’s life and times) at some length in the Irish Political Review/Northern Star’s January and February 2003 editions and again in October 2011 alongside another article by Manus O’Riordan. Fortnight carried a page-long review (see www.fortnight.org/casement) in its February 2003 edition by William Crawley of the BBC’s Sunday Sequence programme. The March 2003 issue of GI, a glossy Dublin gay magazine, carried an article with several pages of extracts and commentary about the book. The April 2003 edition of Gay Times had a review by Scottish novelist, Graeme Woolaston which almost uniquely concentrated on the Irish political aspects. The Belfast News Letter finally printed an (edited) review by Roger Sawyer in October 2003. History Ireland carried an extensive review by Margaret O’Callaghan of QUB in its Winter 2003 edition. She was not convinced of the diaries’ authenticity. The Irish Economic and Social History Journal (2003 edition) published a rancorous review by Angus Mitchell which accused the author of being homophobic. 

The Spring 2004 edition of the Irish Literary Supplement published by Boston College for the American Conference on Irish Studies (ACIS) carried a hostile three-page review of the book by Coilin Owens of George Mason University. He did however accept the authenticity of the diaries. A correspondence ensued in the Fall 2004 issue with a response from this author. 

In its edition of 27 May 2004, the New York Review of Books published an extensive 6,000-word article/review by the novelist Colm Tóibín of Roger Casement: The Black Diaries and three other Casement books (those by Angus Mitchell, Bill McCormack and Séamas O Síocháin). Tóibín described Dudgeon’s book as “perhaps the most complete and interesting so far”. McCormack criticised Tóibín in a response in September 2004. Tóibín replied effectively in the same issue. The Irish Political Review continues an ongoing controversy over Casement’s political role and the authenticity of the diaries in almost every issue. They still insist they were forged.

BBC 2 broadcast its hour-long television documentary on the Casement diaries on Tuesday 20 May 2003, (first shown on BBC 4 in 2002 as its opening programme which sent the author W.G. Sebald to sleep) and again in March 2004 after a programme on King Leopold, which aroused, in England, new interest in Casement’s life. 

The diaries controversy re-ignited somewhat over articles in the Guardian and Daily Telegraph and consequent correspondence over the display of Sir John Lavery’s picture of Casement’s appeal hearing at the National Portrait Gallery in London and a BBC Radio 4 Today interview with the author on 1 July 2003. 

In September 2008, Professor Roy Foster wrote a long review in the Times Literary Supplement of Séamas Ó Síocháin's, Roger Casement: Imperialist, Rebel, Revolutionary (Lilliput Press, Dublin, 2008). The review is variously entitled 'Casement Cults - The best account yet of the campaigner whose radicalism, execution and homosexually explicit diaries made him a hero of Dublin, the Congo and Peru' and 'Roger Casement versus the British Empire - The story of an Irishman with two diaries, one for his sex life, and one for his humanitarian campaigns'. Take your pick, but the review is something of a tour de force and, references this book extensively and glowingly.

The diary controversy continues unabated as the Roger Casement Foundation and the Aubane Historical Society/Irish Political Review/BICO maintain a forgery position. 
See also the Dublin Review of Books website for the author’s extensive review of Séamas Ó Síocháin’s book (Issue 7, 2008) - www.drb.ie/more_details/08-09-28/he_could_tell_you_things.aspx
No nationalist or Republican paper in the north published a review despite promises and provision of duplicate review copies. Similarly, despite giving interviews to both BBC and RTE for their TV programmes, no reference to the author was carried or interview used, and both ignored the gay (as opposed to the authenticity of the diaries) and the Ulster aspects of Casement.
The Peruvian novelist and 2010 Nobel prize winner, Mario Vargas Llosa, visited Belfast in the autumn of 2009 and the author took him to the Glens of Antrim and Galgorm Castle in Ballymena where he was researching his novel on Casement. It was published in November 2010, in Spanish, under the title El sueño del celta or ‘Dream of the Celt’ and acknowledges the author’s assistance.
PAGE  

